ششمین همایش انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه

۳۲,۹۰۰

تبلیغ به مسجد منحصر نشود / نهج البلاغه جزو دروس رسمی حوزه قرار گیرد
تبلیغ دین اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد، وقتی به زندگی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) و امیرمؤمنان(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیهم السلام) نگاه می کنیم می بینیم که این بزرگواران برای انجام رسالت تبلیغی خود مقید به زمان و مکان نبودند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ششمین همایش انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه که همزمان با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه برگزار شد، از تلاش های دست اندرکاران این مرکز قرآنی که با ابتکار خود سبب شدند این چراغ در بیت علامه روشن نگه داشته شود تقدیر کردند.

ایشان در ادامه با بیان این که در قرآن کریم عنوان تبلیغ فراوان ذکر شده و در برخی آیات نیز واژه بلاغ بکار رفته است، گفتند: بلاغ باید بلاغ مبین باشد که در اعماق جان ها اثر کرده و فضاها را روشن کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به فراز و ما علی الرسول الاالبلاغ المبین در آیه شریفه «وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» تصریح کردند: وظیفه همه ما این است که دنبال بلاغ مبین و هدایت جامعه و مردم باشیم.

معظم له با استناد به آیه شریفه الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا اضافه کردند: تبلیغ دین اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد، وقتی به زندگی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) و امیرمؤمنان(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیهم السلام) نگاه می کنیم می بینیم که این بزرگواران برای انجام رسالت تبلیغی خود مقید به زمان و مکان نبودند.

ایشان با بیان چند نمونه از زندگی حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و امیر مؤمنان برای مغتنم شمردن فرصت های تبلیغی، بیان داشتند: پیامبر اسلام و مولا علی (علیه السلام) کوچک ترین مسائل و موضوعات در اجتماع را وسیله و بستری برای تبلیغ قرار می دادند و از پیش پا افتاده ترین فرصت ها برای هدایت مردم استفاده می کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم الگوگیری روحانیان و مبلغان از سیره، روش و منش حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم) مولا علی (علیه السلام) و دیگر ائمه، از آنان خواستند برای انجام رسالت تبلیغی خود، هر فرصت، زمان و مکانی را غنیمت بشمارند و در انجام این وظیفه الهی کوتاهی نکنند.

معظم له خطاب به روحانیان و مبلغان تاکید کردند: تبلیغ را منحصر به مسجد نکنید، زمینه های تبلیغ باید گسترش پیدا کند، ما باید از فضای مجازی استفاده درست کرده و معارف اهل بیت را در جامعه بسط دهیم؛ از کتب درسی دانش آموزان، رسانه ها، صدا و سیما و حتی روزنامه ها و ورزشگاه ها هم می شود استفاده کرد؛ اگر فرصت های تبلیغی را غنیمت نشماریم دچار خسران خواهیم شد.

ایشان بیان داشتند: در قدیم ورزش باستانی بسیار ارزشمند و یک درس اخلاق بود؛ ورزشکاران در گود زورخانه تربیت دینی می شدند؛ اکنون فضای ورزشگاه ها را نگاه کنید ببینید چه خبر است؟ یکی از روزنامه های معروف نوشته بود حاضریم انگ تعصب و تحجر را به ما بزنند و این وضع حضور زنان در ورزشگاه ها را شاهد نباشیم.

معظم له تاکید کردند: شما نمی توانید فضای ورزشگاه ها را کنترل کنید، خیال می کنید که می توانید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که نهج البلاغه همچون خود مولا علی(علیه السلام) مظلوم است، ابراز داشتند: چرا در حوزه ها درس نهج البلاغه یک درس رسمی نباشد؟ چرا نباید این کتاب و فرمایشات مولا از غربت و مهجوریت خارج شود.

ایشان با تاکید بر مظلومیت زدایی از نهج البلاغه ابراز داشتند: امیدواریم به همت شما بتوانیم نهج البلاغه را از غربت و مظلومیت خارج کنیم.

تاریخ انتشار: « 1397/08/27 »