مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

۵,۳۱۸

مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)

مسؤولان موضوع حجاب را جدی بگیرند / دشمن اصل نظام را نشانه گرفته است

بارها تاکید کرده ایم که مساله بدحجابی بویژه در قم یک مساله فرعی و حاشیه ای نیست؛ دشمن از این طریق می خواهد به اصل نظام ضربه بزند؛ امیدواریم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند و به فکر باشند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سخنرانی خود در شب قدر که در مسجد مدرسه علمیه امام موسی کاظم(علیه السلام) برگزار شد، با اشاره به مشکلات کشور گفتند: ما امروز در کشور مشکلات زیادی داریم، شرایط جامعه از نظر دشمنان داخلی و خارجی و مشکلات اقتصادی و فرهنگی خاص است.

ایشان اضافه کردند: برخی تنها صحبت از مسائل اقتصادی می کنند؛ در حالی که نباید از مسائل فرهنگی غافل شویم؛ مسائل بدحجابی و بی حجابی آن هم در قم بلای بزرگی است.

حضرت آیت الله مکارم العظمی شیرازی با تاکید بر این که مساله حجاب امروز از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته و به یک مساله سیاسی برای مقابله با اصل نظام تبدیل شده است، اظهار داشتند: بارها تاکید کرده ایم که مساله بدحجابی بویژه در قم یک مساله فرعی و حاشیه ای نیست؛ دشمن از این طریق می خواهد به اصل نظام ضربه بزند؛ امیدواریم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند و به فکر باشند.

دعا به درگاه خدا از بهترین اعمال در لیالی قدر است

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با تبیین فضیلت شب قدر، اظهار کردند: واقعیتی در این شب نهفته است که این شب را بسیار ارزشمند کرده است.

معظم له یکی از بهترین اعمال در شب های قدر را دعا به درگاه خدای متعال دانست و تصریح کردند: در شب های قدر باید امیدوار به استجابت دعاها باشیم.

ایشان در ادامه به شرایط پذیرش دعا اشاره کرد و گفتند: نخستین شرط توبه از گناه است، تا قلب انسان صاف و روح انسان پاک نشود دعا کردن به این سادگی نخواهد بود.

معظم له حقیقت توبه را بازگشت به سوی خدا دانست و گفتند: انسان باید توجه داشته باشد که با هرگناهی هم که مرتکب شده نباید از درگاه رحمت او نا امید شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: هرگناهی اگر آداب توبه در آن باشد مورد غفران و رحمت خدای متعال قرار می گیرد.

ایشان افزودند: یکی از مناجات های حضرت امام سجاد(ع) مناجات توبه کنندگان است که در بخش هایی از این مناجات حضرت می فرمایند ای بندگان بدانید که خداوند دری به سوی عفوش گشوده است که نام اش توبه است و شما را دعوت به وارد شدن از آن درب می کند و چقدر بی سعادت هستند افرادی که این دعوت را بشنوند و از این در داخل نشوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از مولا علی(ع) پشیمان شدن از گناه، برنگشتن به سمت گناه و ادای حق مردم را از مهم ترین عوامل پذیرش توبه برشمرد و گفتند: اگر کسی اموال مردم بی گناه و بیت المال را برده است یقینا نمی تواند امید به پذیرش توبه داشته باشد.

شرایط پذیرش توبه

معظم له به جا آوردن قضای واجبات را از دیگر شرایط پذیرش توبه ذکر و تصریح کردند: کسی که توبه می کند باید با کارهای خوب گذشته را جبران کند؛ همه باید بدانند توبه لوازمی دارد و برای پذیرش آن بایستی ملتزم به این شروط بود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که شب قدر شب دعا و مقدمه دعا توبه است، همگان را به بهره گیری حداکثری از این فرصت ارزشمند توصیه کردند.

مردم برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی دعا کنند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: خوشا به حال کسانی که از نورانیت و معنویت این شب ها استفاده کنند و توبه واقعی شامل حال شان شود و شخصیت تازه ای پیدا می کنند.

معظم در پایان از عموم مردم خواست برای حل مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده اند در شب های پر خیر و برکت قدر دعا کنند.