دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

۴,۰۲۱

آرامش روحی در سایه انس با قرآن میسر می شود

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) برگزار شد، خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانستند.

ایشان ماه مبارک رمضان را ماه انس با قرآن دانستند و با تاکید بر لزوم بهره گیری از این فرصت برای تدبر در آیات وحی، از تمامی خادمان این کتاب آسمانی خواستند قدر جایگاه خود را بدانند و تا جایی که می توانند در خدمت قرآن و معارف والای آن باشند.

معظم له با تاکید بر توجه لزوم تبیین و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه، تحقق این مهم را متضمن سعادت و سلامت جوامع و انسان ها دانستند و اظهار داشتند: مولا علی(علیه السلام) در نهج البلاغه مطالب بسیاری را درباره قرآن بیان کرده اند که اگر جمع آوری شود خودش یک کتاب بزرگ می شود.

ایشان بیان کردند: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در نهج البلاغه درباره قرآن می فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که در این فراز نهج البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، یادآورشدند: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است؛ همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می شود.

ایشان اضافه کردند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان هدیه می کند.

معظم له دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر (علیه السلام) را ینابیع العلم بودن عنوان کردند و بیان داشتند: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می شود.

ایشان با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفتند: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: اگر هیچ جمله ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می آمد برای عظمت و بزرگی آن کافی بود.

معظم له روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، تدبر در آیات، عمل به قرآن و نشر این مفاهیم را چهار وظیفه مهم برای همه دانستند و تصریح کردند: همه مسلمانان و بویژه شیعیان باید مراحل فوق را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه تاکید کردند و از علما و اساتید خواست با همفکری این اشتباهات که فقط در رسم الخط است را تصحیح و مرتفع سازند.

معظم له در پایان از دولتمردان و مسؤولین خواستند برنامه های خود را در سایه قرآن تنظیم کنند تا موفقیت نصیب آن ها شود.

تاریخ انتشار: « 1398/03/09 »